Intranätet har blivit en oumbärlig del av den moderna arbetsmiljön, och företag står inför en rad utmaningar när det gäller att maximera dess effektivitet och funktionalitet. Många organisationer kämpar med äldre CMS-versioner och föråldrad teknik, vilket hämmar deras förmåga att erbjuda en digital arbetsplats som håller jämna steg med dagens krav.
3 vanliga intranätutmaningar bland företag
När vi träffar kunder, vare sig det är inom offentlig eller privat sektor, så slås vi av att alla beskriver samma typ av utmaningar – oberoende av vilken typ av verksamhet det gäller:
- Föråldrad Teknik och Design
Många företag befinner sig i en situation där de har ett äldre CMS med föråldrad teknik. Detta leder till en nedsatt användarupplevelse och begränsade möjligheter att implementera smarta funktioner och modern design på sina intranät. - Splittrad Kommunikation:
Företag kan ha ett intranät, men samtidigt arbeta inom en rad olika kommunikationskanaler. Detta resulterar i en brist på en tydlig primär kommunikationskanal, vilket kan försvåra informationsutbytet och samarbetet inom organisationen. - Fragmenterad Informationshantering:
Medarbetare får notiser från olika system på olika sätt, vilket skapar en oordnad vy av arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det saknas en samlad vy som ger medarbetarna den översikt de behöver för att hantera sina arbetsuppgifter effektivt.
Lösningen: Ett smart intranät som samverkar med andra system
För att tackla dessa utmaningar och skapa en optimal digital arbetsplats, blir ett smart intranät en nödvändighet. Ett smart intranät är mer än bara en plats för informationsdelning; det är en plattform som sammanför olika system och skapar en enhetlig och effektiv arbetsvardag för alla medarbetare, med enkel översikt och åtkomst till system och information oavsett var de befinner sig.
I dagens digitala arbetsmiljö, där distansarbete och digital kommunikation är normen, är behovet av en samlingsplats för alla digitala verktyg mer påtagligt än någonsin. Ett smart intranät blir då inte bara en investering i dagens arbetsflöden, utan en framtidssäkrad lösning som kan växa och anpassa sig till företagets behov över tid.
“När vi arbetar på distans och till stor del kommunicerar och delar dokument och information digitalt med kollegor och externa parter, så ökar även behovet av en samlingsplats för alla digitala verktyg.
Intranätet är den plattform som bäst lämpar sig för att samla den information som behövs för att effektivisera arbetsdagen. Smarta intranät samverkar med andra system för en effektiv arbetsvardag, utan att konkurrera med andra system och tjänster.”
Björn Widorson, lösningsarkitekt på twoday
Fördelarna med smarta intranät baserade på Optimizely
Optimizely är Sveriges mest använda intranätplattform. Ett smart intranät baserat på Optimizelys flexibla plattform möjliggör för skräddarsydda lösningar och sömlös integration med andra system.
Plattformen är baserad på Microsoft-arkitektur vilket gör att det är enkelt att integrera mot underliggande system, som exempelvis ekonomisystem, ärendehanteringssystem eller Microsoft 365.
Genom att erbjuda en enhetlig plattform för kommunikation och informationshantering eliminerar det splittrad kommunikation och främjar ökad produktivitet. Dess användarvänliga gränssnitt och kraftfulla funktioner sätter standarden för intelligenta och effektiva intranät.
Optimizely CMS version 12
Att uppgradera sitt CMS till den senaste versionen kan ge en mängd fördelar. Genom att hålla ditt intranät uppdaterat och modernt, kan du minska risken för tekniska problem och se till att det fortsätter att fungera felfritt under en längre tid.
Optimizely CMS 12 är den senaste versionen av Sveriges mest populära CMS, med ny teknik och ramverk som innebär en mängd fördelar, som exempelvis en förbättrad användarupplevelse och en otrolig prestandaförbättring.
Ett paketerat smart intranät som samverkar med andra system
twoday har utvecklad en kostnadseffektiv och modern intranätspaketering, baserad på Optimizely med många användbara funktioner och kundanpassningar. Lösningen är helt öppen för att i framtiden bygga på med mer funktionalitet och integrationer mot andra system.
“Vi har paketerat ett intranät som kan sägas vara ett traditionellt intranät, men baserat på modern teknik och förberett för att samverka med andra system.
Vi erbjuder alltså en modern instegslösning som går snabbt att implementera. Vi har även byggt kopplingar mot andra system såsom Microsoft 365, så att man kan få notiser från andra system.”
Björn Widorson, lösningsarkitekt på twoday
Paketeringen möjliggör inte bara integration med andra system utan ger även användare en gemensam plattform för att hantera och konsumera information från olika källor, vilket bidrar till en sammanhängande och användarvänlig arbetsmiljö.
Vi på twoday tror på samverkan mellan system och förstår att en flexibel intranätlösning måste kunna integrera med olika system och tjänster för att ge en holistisk användarupplevelse.
Med vår lösning bygger vi broar mellan olika verktyg och system, vilket resulterar i ett intranät som inte bara löser dagens utmaningar utan även är redo att möta morgondagens krav.
Optimizely Gold Partner
Optimizely har ett stort nätverk av partners som levererar och implementerar deras lösningar. Har du rätt leverantör idag, eller verkar det vara dags att byta?
twoday är en Optimizely Gold Partner och har jobbat med Optimizely i över 20 år samt levererat över 500 projekt. Vi implementerar önskad design och funktionalitet i Optimizely samt förvaltar och vidareutvecklar lösningarna vi byggt.
Läs mer om våra Optimizelylösningar här.