Skip to content

5 exempel på användningsområden för AI-funktionalitet på intranätet

I denna artikel ger vi dig 5 exempel på hur du kan använda AI-chattar på intranätet för att förbättra din organisations interna kommunikation och effektivitet.
May 27, 2024 5:36:51 PM Josefin Holmberg

 

Ett smart intranät har blivit en allt viktigare resurs för att hålla medarbetare informerade, engagerade och produktiva på den digitala arbetsplatsen.  

En vanlig utmaning och en tänkbar orsak till att intranätet inte fyller sin funktion kring just effektiv informationsdelning kan i vissa fall bero på att intranätet saknar en effektiv sökfunktionalitet, vilket gör det svårare att hitta viktig information. Det är också något som syntes i förra årets trendundersökning från Web Service Awards “Hur mår Sveriges intranät 2023”, där det visade sig att endast omkring 46% av Sveriges intranätansvariga ansåg att deras sökfunktion fungerar väl. Även i de fall där intranätet har en bra sökfunktion, får användarna inga direkta svar på sina frågor.

Att införa AI-funktionalitet är en trend som växer sig allt större på intranätet. Något som både förbättrar användarupplevelsen, hjälper medarbetare att enklare söka och hitta information på intranätet samt underlättar arbetsbördan för supportfunktioner. Här kan en AI-chatt, som t.ex. ChatGPT, fungera som ett perfekt komplement för att göra intranätet smartare och förbättra dess sökfunktionalitet ytterligare. 

5 exempel på användningsområden för AI-chattar på intranätet 

  1. Snabb och enkel informationssökning
    Med en eller flera AI-chattar på intranätet kan medarbetare enkelt ställa frågor och få snabba svar kring specifika ämnesområden som exempelvis företagspolicyer, HR-information, teknisk support, FAQ och dylikt, utan att behöva belasta supportfunktioner eller leta igenom olika sidor och dokument.
  2. Automatiserad onboarding
    Introduktionsprocessen för nya medarbetare kan ofta vara tidskrävande för både chefer och HR. Med hjälp av en AI-chatt på intranätet kan stora delar av onboarding-processen automatiseras, genom att på ett effektivt sätt ge nyanställda svar på de vanligaste frågorna, på alla olika språk, och hänvisa vart de kan få tillgång till nödvändiga dokument och resurser.
  3. Support dygnet runt
    En AI-chatt är alltid tillgänglig och kan erbjuda support dygnet runt, oavsett var medarbetare befinner sig. Något som är särskilt värdefullt för företag med bemanning under stora delar av dygnet, som exempelvis inom sjukvårdssektorn och detaljhandeln, och gör det möjligt för medarbetare att få snabb support även utanför ordinarie arbetstid för supportfunktioners.
  4. Skapande av innehåll och informationsdelning
    Genom att implementera AI-chattar på intranätet blir det också enklare att skapa material såsom rekryteringsannonser, guider och utbildningar vilket underlättar för exempelvis HR och chefer som snabbt behöver tillsätta nya roller, eller för webbredaktörer som är i behov av redaktörsstöd.
  5. Statistik och målsättning
    Införandet av en AI-chatt på intranätet underlättar även att föra statistik kring de vanligaste frågorna från medarbetarna. Detta ger redaktörerna värdefull input om mätbara mål, såsom medarbetarnas engagemang på intranätet och tiden det tar att hitta information. Samtidigt får de större insikt i användarbehov och möjliga förbättringar för intranätet. Denna statistik gör det enklare att sätta upp mål för både intranätet och AI-chatten samt att identifiera var det finns behov av ytterligare AI-chattar för andra supportfunktioner.

"Att jobba med användarna i fokus, ha tydliga mål, samt mäta och följa upp – ger resultat"

Pierre Du Rietz, VD och digital strateg på Strateg på Web Service Award 

Det ska vara lätt att hitta rätt! Och det ska gå snabbt. 

Att integrera en AI-chatt på intranätet erbjuder många fördelar för både medarbetare och organisation. Genom att automatisera repetitiva uppgifter och tillhandahålla snabb support, kan du skapa en mer effektiv och engagerande arbetsplats, med hjälp av AI. 

När det kommer till att implementera AI-chattar kan det vara fördelaktigt att börja smått, till exempel med en specifik chatt inriktad på HR-support, för att sedan utöka med fler chattar för andra ändamål när behovet växer.

Behöver du rådgivning kring implementering av AI på intranätet? Fyll i formuläret nedan med dina frågeställningar eller behov, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

 

Kontakta oss

Har du några frågor gällande twoday eller våra tjänster, är du välkommen att ta kontakt med oss! Fyll in din information i formuläret så återkopplar vi till dig så fort vi kan.

 

Relaterade artiklar