Varför behövs en uppgraderad webbplats?
- Föråldrad design eller funktionalitet
En föråldrad webbplats som saknar den moderna funktionalitet som besökare förväntar sig, kan ge en negativ inverkan på både försäljning, engagemang och varumärke. Speciellt om era konkurrenters webbplatser är mer användarvänliga och besitter smart funktionalitet som er webbplats saknar. - Dålig prestanda
En långsam eller instabil webbplats kan leda till frustrerade användare och en sämre besökarupplevelse. Och i värsta fall kanske webbplatsen inte kan hantera ökad trafik vid snabb tillväxt. - Bristande säkerhet
En föråldrad webbplats kan ha bristande säkerhet som leder till att känsliga data kommer på villovägar. - Avsaknad av sökmotoroptimering (SEO)
SEO-landskapet förändras snabbt, och det är viktigt att följa trender för att inte hamna efter konkurrenterna. Äldre webbplatser kan sakna en bra SEO-inställning, vilket kan resultera i att ni hamnar längre ner i sökresultaten, och går miste om potentiella kunder eller leads. - Dålig användarupplevelse
Äldre CMS-system har inte nödvändigtvis alla de verktyg ni vill ha eller behöver för att skapa bra innehåll till din webbplats. Ett välutvecklat publiceringsverktyg ska vara rolig att arbeta med.
8 tips vid uppgradering av din webbplats
Att bygga en ny webbplats är ofta ett omfattande arbete som kräver noggrann planering. Därför har vi satt ihop en lista med 8 tips på vad som är viktigt att tänka på innan ni påbörjar processen.
1. Företagets mål och värderingar
Innan ni sätter igång är det viktigt att specificera företags värderingar och vad ni faktiskt vill uppnå med den nya hemsidan. En tydlig strategi kommer att förenkla de svåra besluten senare i processen. Här är några frågor som är värda att fundera på innan ni kommer igång:
- Vilka är företagets största styrkor och hur lyfter ni fram dessa på bästa sätt?
-
Hur vill ni att företaget ska framstå och vad vill ni förmedla?
-
Vad är unikt med ert företag till skillnad från konkurrenternas?
-
Vilka känslor vill ni att webbplatsen ska väcka hos era kunder?
- Vad är det huvudsakliga målet som webbplatsen ska uppfylla?
2. Målgrupper
En annan viktig punkt att överväga är vilka målgrupper ni riktar er mot.
- Vilka är det som besöker er webbplats?
- Hur väl känner de till ert företag och branschen ni verkar inom?
- Vilka förutsättningar har de?
- Vad vill de uppnå?
3. Konkurrenter
Konkurrerande webbplatser, eller populära webbplatser i liknande branscher kan ge en bra indikation för vad användarna förväntar sig i form av layout, innehåll och funktionalitet. Här kan ni samla inspiration och anpassa efter era behov och önskemål. Kanske hittar ni möjligheter för förbättringspotential som får er webbplats att sticka ut?
4. Publiceringsverktyg/CMS
Ett Content Management System (CMS) är ditt främsta verktyg för att skapa och uppdatera innehåll på webbplatsen. Det är viktigt att de som ska arbeta med webbplatsen får en lösning som är enkel att använda, samtidigt som den är tillräckligt flexibel för att hantera olika typer av innehåll.
- Vem ansvarar för webbplatsservern?
- Vem ansvarar för uppdateringar och underhåll?
- Finns det specifika krav på optimering, pga. hög trafik, stora filer eller liknande?
- Vilket analysverktyg bör användas?
Vägen framåt
En webbplats är inte nödvändigtvis färdig när den lanseras. Här är några av de saker ni bör planera för efter att projektet är klart:
- Innehållsstrategi
Kom ihåg att se över innehållet på webbplatsen i samband med uppgradering. Som regel bör varje landningssida ha ett huvudmål. Utforma och strukturera innehållet så det ligger i linje med målsättningen. - Underhåll och uppdatering
Skapa en plan för vem som ska publicera och uppdatera innehåll, samt hur ofta det ska göras. Se till att ni har ett avtal med serverhanteraren som inkluderar uppdateringar, backuper och underhåll för att säkerställa att webbplatsen alltid är tillgänglig. - Vidareutveckling
Webbplatsen och dess funktionalitet bör ses över regelbundet. Det går alltid att addera funktioner i efterhand. - Sökmotoroptimering
För att uppnå bästa möjliga position hos sökmotorerna bör webbplatsen ha en bra teknisk uppsättning och genomtänkt innehåll som är intressant för era målgrupper. Ta gärna hjälp av en SEO-specialist som kan förse er med råd kring innehållsstruktur och placering. Ni kan även få hjälp med att analysera webbplatsen och beställa förbättringsrapporter, efter att webbplatsen varit aktiv ett tag.
Komplexa webbprojekt för en enklare upplevelse
På twoday arbetar vi med komplexa webbprojekt och utvecklar affärskritiska lösningar med många olika integrationer. Vårt fokus är att det ska vara enkelt för dig som kund, och enkelt för dina användare.
Vi levererar koncept, design, utveckling och förvaltning baserat på Optimizely och Microsoft 365. Våra erfarna konsulter har medverkat i över 500 webbprojekt. Som kund behöver du inte chansa!
KUNDPROJEKT
Uppdaterad webb med Optimizely CMS 12“Vi startade ett projekt som skulle vara att flytta från en plattform till en annan, och vi har fått en helt ny modern lösning med flera förbättringar än vad vi förväntade oss. Projektet med twoday har fungerat väldigt bra. De höll tidplan och budget. Vi är mycket nöjda!”
Per Grundberg, Kommunikationsansvarig Tiohundra