"Numera vill de flesta tillhandahålla AI-verktyg för sina anställda, där man ser att det finns möjlighet att effektivisera processer och arbetsuppgifter. Ett av de tydligaste exemplen är införandet av Microsoft 365 Copilot."
Andreas Blom, produktägare på twoday
Hej Andreas! Du arbetar en del med AI och undersöker hur det kan stärka den mänskliga kompetensen inom twoday. Kan du berätta lite om vad som trendar just nu inom AI-området?
– Det man kan konstatera är ju att AI som ämne är extremt hett just nu. Det finns i stort sett inte en tekniknyhet som inte inkluderar AI nu förtiden, och det innebär ju också att i stort sett alla teknikföretag försöker inkludera AI-funktionalitet i sina produkter. Så det är väl den tydligaste trenden, som vi ser.
Sen är det ju faktiskt så att de flesta av oss idag redan använder program och tjänster som innehåller AI. Vi kanske inte tänker på det i det dagliga livet men streamingtjänster såsom Netflix eller Spotify använder båda AI-algoritmer, för att kunna filtrera vilket innehåll som ska presenteras för dig som användare. Lyssnar du exempelvis oftast på samma typ av musikgenre, så kommer Spotify att presentera innehåll baserat på det.
Men går vi över i företagsvärlden och hos organisationer så blir det allt tydligare att det definitivt är en trend att man nu tillåter sina anställda att börja använda AI, även på jobbet. Numera vill de flesta tillhandahålla AI-verktyg för sina anställda, där man ser att det finns möjlighet att effektivisera processer och arbetsuppgifter. Ett av de tydligaste exemplen är införandet av Microsoft 365 Copilot, vilket är en AI-agent som är inbyggd i Office-paketet, och som kan hjälpa dig med uppgifter i Microsoft Word, PowerPoint, Excel och Outlook. Den kan exempelvis producera texter, ge förslag på säljpitchar, skriva utkast på mejl, sammanfatta och översätta textinnehåll från olika språk, osv.
Vi skulle kunna prata länge om potentialen med AI. Men vad finns det för risker?
– Riskerna är väldigt många skulle jag säga, och idag används AI i allt från bedrägerier till att sprida felaktig information. Man har ju försökt från AI-företagens håll att begränsa vad du kan använda AI till, genom att sätta upp olika säkerhetsspärrar. Men i dagsläget så är dessa fortfarande relativt dåliga, och det är inte speciellt svårt att komma runt dessa spärrar om man är lite kreativ. Och just den frågan om hur vi får AI att bli säkert, är något som många forskare och AI-företag jobbar med att få bukt på.
Ett exempel är kring cyberattacker och cybersäkerhet. Tidigare var det några få som hade den tekniska kompetensen som krävs för att utföra ett dataintrång eller dylikt, men den tröskeln sänks med AI eftersom dessa språkmodeller har programmeringskunskap och vet hur man utnyttjar säkerhetsbrister, vilket innebär att egentligen vem som helst kan utföra en cyberattack med rätt verktyg idag. Det gäller ju att verktygen blir säkrare ju mer kraftfulla dom är, och det är som sagt en väldigt viktig fråga som man ser på.
"Jag personligen tror inte att AI kommer att ersätta oss medarbetare, utan jag ser det mer som att vi får tillgång till en väldigt smart kollega, som vi kan kontakta när som helst via datorn och mobiltelefonen."
Andreas Blom, produktägare på twoday
Vem är det som har tillsyn och bär ansvaret för att se till att AI används på ett säkert sätt?
– Det är en väldigt spännande fråga. Och det övergripande svaret är väl att alla har ett ansvar, inte minst AI-företagen. Det vi ser är att det är ganska tydligt att lagstiftningen inte har hängt med i samma tempo som tekniken har utvecklats, utan det kommer behöva göras justeringar i lagstiftningar och liknande. Och där jobbar EU just nu med något som man kallar AI Act, som är en förordning som kommer att gälla i EU, där man bland annat kräver att AI ska vara transparent och enkel att förstå, osv. Och det juridiska läget kommer säkerligen också att förändras, inom de kommande åren. Men det är extremt viktigt att vi har säkra AI-modeller.
Hur tror du att AI kommer påverka arbetsmarknaden och de roller vi har idag?
– Jag personligen tror inte att AI kommer att ersätta oss medarbetare, utan jag ser det mer som att vi får tillgång till en väldigt smart kollega, som vi kan kontakta när som helst via datorn och mobiltelefonen. Och precis som med andra kollegor, så har ju AI egenskaper där jag behöver veta hur jag ska kommunicera med denna på bästa sätt. Men har jag väl lärt mig det, så kommer den kunna hjälpa oss med mycket!
Hur använder vi på twoday AI för att stärka upp vår egen interna kompetens?
– Precis som med många andra företag så försöker vi förstå och lära oss om vilka möjligheter som AI har för vår organisation och våra kunder. Och vi har skapat ett antal olika projekt, där vi jobbar med dom anställda i olika inriktningar. Eftersom vi är ett IT-företag och arbetar med produktutveckling så var det ganska naturligt att börja titta på utvecklingsprocessen. Och där finns det väldigt många verktyg redan idag för att hjälpa till och skapa kod, och även för att kontrollera att kod inte innehåller säkerhets- eller kvalitetsbrister. Men vi tittar även på ganska många administrativa processer. Exempelvis så håller vi på att sätta upp en kunskapsbank som vi ska kunna använda internt för att svara på frågor om våra produkter, för att vår supportpersonal ska kunna ge bättre svar till våra kunder, osv. Så vi ser många möjligheter! Men syftet med det här är ju att vi i slutändan vill få in AI-funktionalitet i våra produkter. Men då våra kunder primärt består av kommuner och myndigheter, så känns det extremt viktigt att säkerställa att AI levererar rätt information, att den följer de regler och lagstiftningar som finns i Sverige, och som våra kunder behöver följa.
Vad är ditt bästa tips för de som är nyfikna på AI? Hur går man tillväga för att komma igång?
– Precis som med all annan ny teknik så tror jag att man inte kan se den fulla potentialen förrän man börjat testa. Om vi tar som ett exempel när smartphonen kom för ungefär 20 år sen, så var det i början inte så många som förstod nyttan med den, utan tänkte ‘vad ska jag med en sån där pryl till’. Men i dagsläget så är det väldigt få som inte har en smartphone och som dessutom inte kan tänka sig ett liv utan den. Och lite så får man tänka kring AI.
Det här är en ny teknik som kommer att påverka oss alla på ett eller annat sätt, vare sig vi vill det eller inte. Bästa sättet att börja med AI, enligt mig, är att prova sig fram. Genom att börja testa ChatGPT, till exempel. Det är en av de största AI-modellerna, som också är gratis. Men vill du däremot börja testa den på riktigt så skulle jag rekommendera att prova betalversionen under en period. Kvaliteten man får ut av den är mycket bättre och innehåller mycket fler funktioner.
Ett annat tips är att fråga AI hur den kan hjälpa dig. Genom att exempelvis beskriva sin roll och sina arbetsuppgifter, samt vilka utmaningar man har och vad man skulle vilja ha hjälp med, kan man sedan låta AI ge svaret baserat på den informationen. Man blir förvånad ibland över vilka bra svar man kan få, och även över de olika perspektiven som man själv kanske inte tänkt på.
Det man märker ganska snabbt när man börjar jobba med AI och dom här språkmodellerna är att det handlar väldigt lite om tekniken. Det som är viktigt är kommunikationen, och därför gäller det att lära sig att kommunicera på ett effektivt och bra sätt. Ju mer detaljerad frågeställning och bakgrund du kan ge AI, desto bättre svar kommer du att få. Och just det området kallas för promt engineering.
Behöver du stöd och hjälp för att komma igång med AI på ett effektivt sätt?
Hör av dig till oss på twoday via formuläret nedan, så kontaktar vi dig inom kort.