"Det roligaste med min roll är att utveckla lösningen tillsammans med våra kunder och våra kompetenta kollegor."
Erika Berggren, produktområdeschef på twoday
Hej Erika! Kan du berätta lite kort om din roll hos oss på twoday?
– Jag jobbar som produktområdeschef och ansvarar för Ciceron produkterna: Ciceron dokument- och ärendehantering och Ciceron e-arkiv. Det roligaste med min roll är att utveckla lösningen tillsammans med våra kunder och våra kompetenta kollegor.
Vad är Ciceron för dig?
– Ciceron för mig är någonting som jag jobbar med varje dag. Men till och med på min och makens resor genom Sverige, så brukar jag alltid vara nogrann med att poängtera vilka kommuner som är Ciceron-kommuner, och vilka som inte är det. Och när jag har berättat för sjuttioelfte gången vilken Ciceron-kommun vi kör igenom, så tycker han att vi kan byta ämne.
Vad är fördelarna med Ciceron e-arkiv och vilka är det som använder lösningen?
– Ciceron e-arkiv är ett system för att lagra information på lång sikt. Det är också en av få svenska e-arkivlösningar som följer de nationella och internationella standarderna, vilket gör att det är väldigt enkelt för de verksamhetssystem som också följer standarderna, att överföra information till detta e-arkiv.
Vi möter kommuner som både använder Ciceron e-arkiv som slutarkiv, dvs där man faktiskt har en slutförvaring av information, men också som mellanarkiv där man vill ha ett e-arkiv som är hållbart över några år och som sedan skickas vidare till annat arkiv.
Det är lite olika var i organisationen vi möter e-arkivlösningar. Många gånger är det drivet från arkivmyndigheten, men e-arkiv kan dyka upp lite var som helst i organisationen. Och det är väldigt viktigt att detta är en fråga på ledningsnivå, för att man ska kunna göra fina införanden av Ciceron e-arkiv.
Ciceron e-arkiv är modulbaserat, vilket innebär att du själv väljer vilka moduler som är viktiga för din organisation. Ibland kan det vara så att du vill göra överföringar från verksamhetssystem, och då är det väldigt vanligt att kommunerna har samma system på många ställen. Det möjliggör att vi kan göra effektiva och fina leveranser.
Det är dags för offentlig sektor i Sverige att våga ta klivet in i Ciceron e-arkiv. Det är mycket bättre att praktisera med en lösning, än att jobba i teorier om hur det ska gå till och när man ska göra det.
"Det är dags för offentlig sektor i Sverige att våga ta klivet in i Ciceron e-arkiv"
Erika Berggren, produktområdeschef på twoday
Vad är Ciceron dokument- och ärendehantering?
– Ciceron dokument- och ärendehantering är ett system som innefattar diarium, men också möjligheten att lagra information av olika karaktär. Många av våra befintliga kunder använder det för att hantera sina allmänna handlingar, något som är lagstyrt i Sverige att man behöver göra. Lösningen används av registratorer och handläggare på Sveriges offentliga myndigheter. Men det är även ett väldigt viktigt stöd för kommunens politiker, eftersom den information som finns i Ciceron också verkar som beslutsunderlag för de beslut som ska fattas i kommunerna.
Ciceron dokument- och ärendehantering innehåller väldigt många moduler. Så det är inte säkert att en stor kommun har samma moduler som en liten kommun, utan man avtalar om de moduler som passar ens egen verksamhet.
Om man i sin organisation använder Ciceron dokument- och ärendehantering idag, så är det väldigt naturligt att även testa Ciceron e-arkiv. Även om man redan har ett e-arkiv på plats i kommunen, kan Ciceron e-arkiv användas som ett mellanarkiv, för att testa hur det funkar att överföra information från ett system till ett annat.
Eftersom det är väldigt smidigt att från Ciceron dokument- och ärendehantering göra överföringar till Ciceron e-arkiv, så är det ett enkelt och bra sätt att testa hur det funkar att arkivera digitalt.
Även om man använder ett annat arkiv än Ciceron e-arkiv, så är det fullt möjligt att ändå använda Ciceron dokument- och ärendehantering, för att hantera sina allmänna handlingar. I det fallet går det jättebra att överföra information från Ciceron dokument- och ärendehantering, till det e-arkiv som man valt.
Vilka möjligheter innebär Ciceron 2.0?
– Den nya versionen av Ciceron dokument- och ärendehantering innehåller väldigt mycket ny funktionalitet. Så i samband med att man gör denna uppgraderingen, kan det vara en god idé att ta tillfället i akt att göra en genomgång av de nya funktionerna. Dessa genomgångar kommer man ha möjlighet att delta i, både digitalt och fysiskt tillsammans i grupp, med kollegor från sin organisation.
Vi levererar samhällskritiska lösningar till offentlig sektor
Digitaliseringsstrategin för offentlig sektor innebär en utveckling av moderna och säkra digitala tjänster som sätter användaren i centrum. Digitalisering handlar om att använda teknologi till att förnya, förenkla och förbättra processer.
Vi har ett brett utbud av anpassningsbara lösningar som effektiviserar och förenklar arbetsdagen för användare. Ciceronprodukterna ger stöd till alla delar inom e-förvaltningen såsom dokument och ärendehantering, digital signering, integrationer och e-arkiv.