Vad är en digital arbetsplats?
Den digitala arbetsplatsen är en individanpassad intranätportal med integrationer mot olika system och tjänster, allt presenterat i en modern, tilltalande och intuitiv design. Den skapar en samlingsplats för all informationshantering och kommunikation från ett ställe, i ett samlat gränssnitt oavsett vilken enhet som används. En virtuell arbetsplats som gör att anställda kan arbeta var som helst och när som helst.
Många företag har kommit långt i sin digitaliseringsresa men det finns fortfarande vissa utmaningar. Även om digitala applikationer gör vår arbetsdag mer effektiv, kan navigeringen mellan allt för många appar skapa kontraproduktivitet och leda till oreda och stress. Detta kan också hindra den digitala arbetsplatsen att nå sin fulla potential.
Arbetskulturen i organisationen kan avgöra hur medarbetarna utnyttjar den digitala arbetsplatsen och organisationens strategi för den digitala arbetsplatsen bör avgöra vilka verktyg som hör hemma i den digitala verktygslådan. Det kan exempelvis vara verktyg för e-post, snabbmeddelanden och intranät.
Fördelar med en digital arbetsplats
Den digitala arbetsplatsen kan hjälpa organisationer och företag att öka produktiviteten och sänka kostnaderna. Genom att utnyttja de möjligheter som kommer med teknik främjar den digitala arbetsplatsen innovation, effektivitet och tillväxt genom att möjliggöra enkel åtkomst till tjänster och verktyg. Det ökar både samarbete och kommunikation samt förenklar och effektiviserar arbetsuppgifter.
Den gör det också enklare att anses som en attraktiv arbetsgivare då allt fler anställda vill ha friheten som kommer med en digital arbetsyta. Faktum är att många skulle välja ett lägre betalt jobb om möjligheten finns att arbeta utanför kontoret. Den digitala arbetsplatsen kan vara lösningen för företag att möta dessa behov. För att skapa en 360-graders vy som förenklar arbetsdagen för medarbetaren skapas en personaliserad startsida som ger enkelt åtkomst till alla digitala tjänster och verktyg med sammanställd information om ex:
- Kalender (Microsoft, Google, etc): Snabb överblick av dagens aktiviteter
- Microsoft 365/Teams: Antal nya dokument, projekt, etc
- Rapporteringssystem: Dags för tidsrapportering, avge rapport etc.
- Ärendehanteringssystem: Se nya ärenden
- Faktureringssystem: Se fakturor för godkännande
- Dokumenthanteringssystem: Se antal ändrade dokument
- Planeringssystem: Antal nya aktiviteter
- Analysverktyg: Visualisering av nyckeltal
- Chattar/Diskussionsforum: Nya meddelanden/diskussioner
Modernt intranät och digital arbetsplats med Optimizely
twoday har utvecklad en kostnadseffektiv och modern intranätspaketering, baserad på Optimizely med många användbara funktioner och kundanpassningar. Lösningen är helt öppen för att i framtiden bygga på med mer funktionalitet och integrationer mot andra system. Läs mer om digital arbetsplats och intranätmed Optimizely här.