Företag vill optimera sina affärsprocesser och sedan 1970-talet har många metoder dykt upp som är dedikerade till ämnet förbättring av affärsprocesser på ett eller annat sätt. Bland de mest populära metoderna är TQM (Total Quality Management), Six Sigma, Lean Management och Rapid Improvement.
Oavsett den exakta metoden har ALLA alltid ställts inför en viktig utmaning: hur man effektivt mäter processer ”i befintligt skick”. Att fånga och bedöma befintliga processer och tillhörande KPI:er är trots allt grundläggande för optimering och att uppnå specifika mål – oavsett om det är att öka kundnöjdheten, minska driftskostnaderna eller förbättra andra KPI:er.
”If you can’t measure it, you can’t improve it.”
– Peter Drucker, österrikisk-amerikansk managementkonsult.
Och det är precis där Process Mining-teknologin revolutionerar grunden för processoptimering genom att tillhandahålla en tillförlitlig, objektiv och holistisk helhetsbild av processer – allt helt automatiserat och framför allt repeterbart efter behov.
Läs även: Process Mining – vad är det och varför är det viktigt?
Är Process Mining lösningen på allt?
Tidigare behövde man genomföra långa processintervjuer med bristande objektivitet, processer kartlades manuellt och konsultation inhämtades. Process Mining ger företag möjlighet att optimera processer till en aldrig tidigare skådad hastighet och transparens .
Betyder detta att metoder för förbättring av affärsprocesser, inklusive experter och konsulter, har förlorat sin existensrätt och att Process Mining är lösningen på allt? Nej, det gör det naturligtvis inte. Process Mining kan dock ses som ett elementärt verktyg.
För oavsett vilken process du vill optimera så följer förbättringsprocessen en liknande väg:
- Identifiera behovet av optimering
- Få en djup förståelse för processen du vill förbättra
- Designa om processen
- Implementera förändringen
- Reflektera och benchmarka
I synnerhet revolutioneras det kritiska steget att få en djup förståelse för hur processen faktiskt fungerar i praktiken. Men Process Mining är också ett kraftfullt verktyg till alla andra faser. Funktioner som kontroll av överensstämmelse, automatiserad grundorsaksanalys, benchmarking samt aktiv övervakning och varning till processförutsägelse som leder till framgångsrik processtransformation och ständig förbättring.