En digitaliseringspartner är expert på digital transformation, vilket innefattar både informationsteknologi och verksamhetsutveckling. Därigenom kan digitaliseringspartnern hjälpa företag eller organisationer att omvandla verksamheten genom digitalisering och automatisering.
Digitaliseringspartnerns uppdrag är bredare än att enbart införa IT-lösningar, och man arbetar mot mål som innebär såväl utveckling och förändring av processer, organisation och rutiner som utveckling och införande av IT-system och automatiseringar.
“Som digitaliseringspartner bidrar man med teknik, funktion och säkerhet. Men man stöttar också kundens företag i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring. En förutsättning för en lyckad digitalisering är att medarbetarna är med på resan. Fördelen med ett partnerskapet ligger i att vi som digitaliseringspartner tillsammans med kunden skapar värde utöver IT-lösningarna.”
Gustaf Snöbohm, Growth manager, twoday Sweden
Ökade krav inom närlingsliv och offentlig sektor
Inom både näringsliv och offentlig sektor finns krav på ökad effektivitet och lönsamhet, och svaret sägs ofta vara digitalisering. Pappersblanketter ersätts med digitala tjänster. Administrativa uppgifter minskas med informationsförsörjning som är kvalitetssäkrad och tillgänglig oavsett tid och plats.
Monotona arbeten utförs av mer eller mindre intelligenta robotar. I takt med att de digitala lösningarna införs ändras arbetsmetoder, modeller och kompetenskrav. Även samhällsstrukturen påverkas. Inom offentlig sektor har den tidigare e-förvaltningen transformerats till digital förvaltning.
“Vår långa erfarenhet av offentlig verksamhet tillsammans med vår kompetens inom digitalisering hjälper kommunen/myndigheten att ta vara på digitaliseringens möjligheter på ett sätt som förenklar arbetet för medarbetarna och förbättrar stödet till medborgarna och därigenom ökar effektiviteten.“
Berit Backvid, Digitaliseringsexpert inom offentlig sektor