Freja OrganisationsID: En säker identifieringslösning för kommuner och myndigheter
Freja OrganisationsID är en mobil e-legitimation / elektronisk identifieringslösning som är statligt godkänd av DIGG på LOA3 för användning som e-tjänstelegitimation, och är skapat för att underlätta regelefterlevnad för GDPR samt andra krav.
Freja eID används av många organisationer, företag och kommuner för att på ett säkert och smidigt sätt kunna identifiera kunder och användare. Tjänsten är både användarvänlig och enkel att använda via sin mobila enhet för att verifiera sin identitet och få åtkomst till kommunala tjänster och information online. Genom implementering av Freja OrganisationsID kan kommuner säkerställa att användarna är vem de påstår sig vara och skydda sina onlinetjänster från bedrägeri och obehörig åtkomst.
Det finns ett flertal situationer där kommuner kan ha nytta av ett digitalt organisationsID, både i de digitala processerna för exempelvis signering av digitala dokument eller undertecknande av anställningsavtal, men också i de fysiska interaktionerna med omgivningen där det kan användas för digital nyckel till lokaler eller i möte med brukare där man behöver identifiera sig som tjänsteperson/handläggare.
Fördelar med Freja OrganisationsID
- Separerar privat ID från rollbaserat ID
- Möter krav kring GDPR och sekretess
- Enkelt att aktivera och möjliggör digital signering för EU-medborgare
- Ger möjlighet för en individ att ha fler OrgID
- Möjliggör för digital signering av XML eller PDF oavsett e-legitimation
- Enda LOA3-godkända mobila e-tjänstelegitimationen i Sverige
- Kräver minimalt med administration kring hantering av användare och användarsupport
- Fungerar för både interna system och externa molntjänster, som exempelvis Microsoft Office 365 och Azure
E-legitimation för lärare inför de nationella proven
Kombinationen av större kontroll, bättre användarvänlighet och minimal administration gör att allt fler kommuner, universitet och företag väljer Freja OrgID.
Under 2023 måste en stor del av Sveriges lärare förses med en regulatoriskt godkänd e-legitimation för att kunna hantera de digitala nationella proven (DNP) som införs under nästa år, och redan nu krävs e-legitimation för rektorer för att ha tillgång till e-tjänster hos Skolverket.
Det här behöver kommuner veta inför implementering av Freja organisationsID
- Freja organisationsID är en skräddarsydd och flexibel lösning som du kan använda i din roll som tjänsteman för att öka både tillit och trovärdighet. I tjänsten finns samma legala delar som i ett privat e-ID för att du på ett tryggt och säkert sätt ska kunna logga in på de interna systemen inom organisationen, samt kunna bekräfta din identitet på ett effektivt sätt vid externa möten.
- Freja organisationsID fungerar väl med delade enheter / pooltelefoner och ser till att du snabbt och enkelt kan dela med dig av din identitet från din privata telefon till en pooltelefon. Det enda som krävs från er som arbetsgivare är att ni signerar ett personuppgiftsbiträdesavtal.
- För att implementera lösningen behöver kommunen skapa ett konto på Frejas webbplats och göra nödvändiga konfigurationsinställningar för att säkerställa en säker användning av lösningen.
- När systemen är kopplade mot Freja OrganisationsID sker hanteringen av användare automatiskt. Användarna bekräftar samtycke via mobiltelefonen och när en användare läggs till i era system aktiveras en process för anslutning till Freja. Efter att användaren har anslutit sig till Freja OrganisationsID via mobiltelefonen delas endast anställningsnummer och inte information från användarens privata e-ID.
- Om den anställde avslutar sin anställning och avaktiveras i kommunens system så avslutas e-tjänstelegitimationen automatiskt.
Vill du veta mer om Freja OrganisationsID?
Klicka här för att läsa mer om hur ni kan komma igång med Freja OrganisationsID.