"Risken för att vi alla kommer bli utsatta någon gång finns. Speciellt nu när AI växer och blir större."
Fredrik Karlsson, CTO på twoday
Hej Fredrik! Kan du berätta vad du arbetar med på twoday?
– Jag jobbar med de tekniska frågorna som finns på twoday och med de produkter och tjänster som vi levererar till våra kunder, vilket även innefattar hantering av säkerhetsfrågor.
Hur kommer det sig att du började jobba med IT och säkerhet?
– För mig blev det naturligt att jobba med IT när den stora boomen kom. Säkerhet är ju en viktig del av IT på grund av de hoten som finns, och jag tyckte det var intressant och spännande område att adressera och titta på.
Hur skulle du säga att säkerheten var då jämfört med hur det är nu?
– När jag började arbeta inom IT-branschen fanns inte internet över huvud taget, så det har hänt ganska mycket sedan dess. Säkerheten då var också så mycket enklare än vad den är nu, när allt sker digitalt. Förr var det ju mest bolag som var i riskzonen för bedrägerier, men nu för tiden är vi alla utsatta, även som privatpersoner.
Vilka är det som behöver ta hänsyn till IT-säkerhet?
– För oss som leverantör finns det fyra intressenter att ta hänsyn till. En av dessa är myndigheter, som även är våra kunder. Myndigheterna adresserar säkerhetsfrågan på ett väldigt professionellt sätt och har erfarenhet och kunskap kring GDPR, samt vet vad det innebär att hantera allmänna handlingar. Dessutom har de väl uppsatta processer och styrning av sin informationssäkerhet.
Sen har vi de som driftar och levererar tjänster, och där finns det olika standarder att förhålla sig till kring informationssäkerhet. Många är exempelvis certifierade i ISO 27001.
Den tredje är oss som leverantörer. Vi på twoday försöker hantera säkerhet både proaktivt och kvalitativt, för att undvika problem både för oss och våra kunder. Dels genom att vi arbetar mycket med riskanalyser, dels genom att se till att vår personal får rätt kunskap och kompetensutveckling inom området.
Den sista intressenten är den enskilda privatpersonen, dvs jag som medborgare i Sverige eller i Europa. Som privatperson har man tyvärr inte mycket stöd alls, utan där gäller det själv att hålla sig insatt. Idag är det så enkelt att bli lurad, det är en utmaning för oss alla. Och det tycker jag är det största problemet, att vi alla måste lära oss själva hur vi ska undvika misstag.
"Vi arbetar proaktivt med säkerhet. Vid eventuella säkerhetsrisker så hanterar vårt utvecklingsteam dessa direkt, vilket är väldigt positivt"
Fredrik Karlsson, CTO på twoday
Vad bör man tänka på som privatperson?
– Mitt råd till dig som privatperson är att försöka vara mer restriktiv kring det sätt som du hanterar din information, dina smarta enheter hemma och framför allt din telefon. Tänk gärna till en extra gång innan du klickar på okända länkar eller skickar i väg en Swish. Det är mycket bättre att man frågar en gång extra om man är osäker. Risken för att vi alla kommer bli utsatta någon gång finns. Speciellt nu när AI växer och blir större.
Hur jobbar vi på twoday med säkerhet för våra kunder, när det kommer till Ciceron?
– Våra kunder inom myndigheter jobbar väldigt mycket mer med säkerhet nu för tiden. Oftast börjar dem med att ha en informationsklassificering, för att se hur man skyddar den information som finns.
Eftersom att vi levererar produkter och tjänster som hanterar deras information, så vi är därmed också påverkade av de krav som våra kunder har.
Det vanligaste kravet som vi ser nu är alla tjänster måste ha en säker inloggning. Tidigare loggade man in med användar-id och lösenord, men numera ska man ha det som kallas för tvåfaktorauktorisering, med till exempel BankID.
Våra kunder ställer också höga krav på våra processer, både kring hur vi levererar våra tjänster och hur vi hanterar eventuella sårbarheter i våra produkter. Här är det väldigt viktigt att vi snabbt kan leverera nya versioner där vi minskar risken för säkerhetshot,
Vi försöker att arbeta proaktivt med säkerhet, exempelvis genom säkerhetsprogram som kontrollerar och söker efter sårbarheter i våra produkter. Vid eventuella säkerhetsrisker så hanterar vårt utvecklingsteam dessa direkt, vilket är väldigt positivt.
Det har ju hänt några av våra kunder som har kört CICERON som lokala installationer, där hela deras infrastruktur har blivit utslagen, och då kan dom ju inte använda något av sina system. Ett bra tips är att försöka sprida ut risken, genom att exempelvis ha tjänster hos fler leverantörer, så att man inte blir helt lamslagen om någonting händer.
Vad är dina bästa tips eller rekommendationer för kommuner och myndigheter?
– Min bästa rekommendation kring säkerhetsområdet är att försöka hinna med. Det går snabbt redan nu, men det kommer att gå ännu snabbare i framtiden. Våra kunder är vana att jobba på ett visst sätt, och det ska dom fortsätta med. Men det gäller också här att vara lite mer restriktiva och tänka på hur man hanterar tillgängligheten av känslig information och hur man driftar tjänster för att minimera sårbarheter. Att genomföra riskanalyser är också en viktig rekommendation för att fastställa hur man bör agera vid risk att något oväntat skulle inträffa, samt för att se hur man kan minimera konsekvensen av de riskerna.
Vi levererar samhällskritiska lösningar till offentlig sektor
Digitaliseringsstrategin för offentlig sektor innebär en utveckling av moderna och säkra digitala tjänster som sätter användaren i centrum. Digitalisering handlar om att använda teknologi till att förnya, förenkla och förbättra processer.
Vi har ett brett utbud av anpassningsbara lösningar som effektiviserar och förenklar arbetsdagen för användare. Ciceronprodukterna ger stöd till alla delar inom e-förvaltningen såsom dokument och ärendehantering, digital signering, integrationer och e-arkiv.