Skip to content

Sociala intranät – det nya normala?

Vad är ett socialt intranät? Vi förklarar konceptet, samt ger exempel på fördelar och funktioner som gör det sociala intranätet till den nya heta trenden under 2023.
Jan 9, 2023 2:53:00 PM Josefin Holmberg
Man och kvinna

Andelen intranät som erbjuder möjlighet till social interaktion uppges vara 87 %. Utöver det så är det ytterligare 15 % av de som planerar att bygga om sina intranät under 2023, som även kommer att införa sociala funktioner. Det visar trendundersökningenHur mår Sveriges intranät 2022”. 

Vad är ett socialt intranät?

  • Ett traditionellt intranät präglas främst av envägskommunikation. Det kan exempelvis vara nyheter eller övrig internkommunikation som publiceras av utsedda personer inom verksamheten.
  • Ett socialt intranät präglas av flervägskommunikation och kan inkludera funktioner som exempelvis kommentarsfunktion, projektgrupper och digitala arbetsrum, chattfunktion, osv.   

Det sociala intranätet är på så sätt mer likt våra övriga sociala medier, som exempelvis LinkedIn och facebook, där vi får möjlighet att ge en direkt feedback på publicerat innehåll och vara delaktiga i olika diskussioner och forum.

Varför är ett socialt intranät bra?

  • Det skapar teamkänsla och gemenskap.
  • Det ökar känslan för tillhörighet vilket ökar engagemang.
  • Det skapar ökad transparens inom verksamheten genom att fler får möjlighet att göra sin röst hörd.

Det finns många framgångsrika exempel på intranät med sociala funktioner, men undersökningen visar att de funktioner som ingår i de sociala intranäten hittills har använts mindre än de mer traditionella funktionerna. Detta beror mest troligt på att man ofta använder sig av andra plattformar än intranätet som stöd för chatt och gruppforum, ex. Microsoft Teams och Slack. Trots detta så ser statistiken för antal intranät med sociala funktioner ut att stiga under det kommande året.  

De vanligaste sociala funktionerna på intranätet


De vanligaste sociala funktionerna på dagens intranät är: 

  • Möjlighet att kommentera på innehåll (69 %).
  • Möjlighet för användaren att redigera sin profil (67 %).
  • Möjlighet att bidra med innehåll (39 %).
  • Möjlighet att söka på kollegor och dess kompetens (36 %).
  • Möjlighet att delta i diskussionsforum (24 %).
  • Möjlighet att lämna förbättringsförslag kring företaget och dess utveckling (22 %).
  • Möjlighet att jobba i projekt- och arbetsrum (21 %).
  • Möjlighet att göra statusuppdateringar, likt facebook (21 %).
Årets undersökning visar att andelen sociala funktionerna minskar något på Sveriges intranät, jämfört med tidigare år. Men med tanke på att fler företag planerar att lägga till sociala funktioner på sina intranät, så kommer förmodligen antalet funktioner att minska till antalet, medan de funktioner som är mest populära bland användarna och de som ger högst nytta för organisationen, kommer att öka i antal.


Källa: Web Service Award, Rapport: Hur mår Sveriges Intranät? Trendundersökning 2022. 

Klicka här för att läsa mer om hur du kan tillgänglighetsanpassa ditt intranät i nästa avsnitt av denna artikelserie!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med ditt intranät? Vi erbjuder kundanpassade intranätlösningar, samt förvaltning och nyanpassning med Optimizely och Microsoft 365. Läs mer om våra lösningar för intranät och digital arbetsplats här.

 

 

Relaterade artiklar