Enligt en studie av IBM visar att nästan 90 % av all data har skapats de senaste åren. Samtidigt analyseras bara en bråkdel av den data som genereras idag. Detta visar på en stor utmaning för företag att anpassa sig till en datadriven framtid, men det visar också på de stora möjligheter som finns för de som lyckas möta denna utveckling på ett effektivt sätt.
Standardisera data
Med ett system för CRM, ett annat för marknadsföring och en uppsjö andra källor ökar behovet att standardisera sin data enligt ett gemensamt format. Standardisering medför mängder av fördelar, förutom en mer robust data-pipeline kan det öka samarbetsmöjligheter mellan olika avdelningar med mer kompatibel data och avsevärt förkorta utvecklingsprocessen vid implementering av nya datakällor. Det hjälper också till att framtidssäkra data för att den enklare ska kunna integreras med nya teknologier och system.
Använd rätt verktyg
Samtidigt som den snabba utvecklingen inom data och IT medför stora utmaningar för företag, medför den också nya och starka verktyg. Få ställen är denna utveckling så tydlig som hos de BI-verktyg som finns tillgängliga idag. De skapar konstant nya integreringar med tredjeparts system som underlättar dataprocessering och implementerar machine learning och AI för att automatiskt kunna ge användaren nya insikter i dess data.
Data Literacy – att kunna förstå och använda data
Även om standardiserad data och kraftfulla BI-verktyg kan öka ett företags konkurrenskraftighet i en datadriven värld, krävs nu mer än någonsin personal som är data literate. Data literacy kan beskrivas som de anställdas förmåga att läsa, förstå och kommunicera data som information. Det räcker inte längre att denna kompetens finns lokaliserad hos utvecklare och dataanalytiker på ett företag. Det bör vara en datakultur som genomsyrar hela verksamheten så att alla har möjlighet bidra med sin unika kompetens och kunskap.