I detta blogginlägg går vi igenom budgetutmaningar och tips på vad man ska tänka på när man planerar sin budget. Budgetering är en viktig och avgörande uppgift för de flesta företag, men det kan vara en utmanande process, både för ekonomiavdelningen och för de inblandade budgetägarna. Här listar vi sex utmaningar som organisationer ofta står inför när de startar sin budgetprocess.
1. Distribution av budgetmallar via e-post
Många företag använder verktyg som inte är utformade för en gemensam budgetprocess. När controllers, CFOs eller annan ekonomipersonal distribuerar separata budgetmallar till användare via e-post, kommer de ofta tillbaka med fel, trasiga formler och ibland till och med kreativa modifieringar som gjorts av cheferna som fyller i formuläret.
2. Samla separata budgetdokument i en sammanhängande budget
Efter att ha mottagit de ifyllda budgetformulären måste administratören samla alla böcker. Detta är ofta en mycket tidskrävande uppgift. Det finns också en risk för fel på grund av manuell insamling av alla siffror.
3. Svårigheter att kontrollera organisationen med nyckeltal
När du utför en manuell och frånkopplad budgeteringsprocess kan det vara svårt att arbeta med KPI:er. Om KPI:erna i den ursprungliga budgetmallen måste ändras under processen måste du börja om från början och skicka ut nya mallar med uppdaterade indikatorer.
4. Manuell inmatning av historiska data
När fakta används i budgetprocessen behöver de ofta exporteras från datakällan, kopieras och klistras in i budgetmallen manuellt.
Ladda gärna ner vår guide: 4 saker att titta efter i en ekonomisk planeringslösning
5. Begränsade möjligheter till förändringar
En chef kan inte ändra ett värde efter att alla har angett sin budget och siffrorna har konsoliderats.
6. Frånkopplade system och analys
Många företag har kopplat bort budgeteringsprocesser eller system utan integrering i deras rapporterings-, analys- eller instrumentfunktionsfunktioner. Återigen skapar detta ytterligare ett lager av manuell inmatning och tidskrävande uppgifter, vilket leder till suboptimal användning av data.
Vad är lösningen?
Med hjälp av BizView behöver budgetprocessen inte vara så tidskrävande och komplex. Letar du efter en lösning som kan lösa alla ovanstående utmaningar? Visma bWise är stolt partner med BizView och tillsammans förser vi företag med de rätta verktygen för bästa möjliga verksamhetsstyrning. Med BizView kan business controllers och ekonomichefer effektivt leverera sina uppgifter, utan att behöva luta sig tillbaka på riskfyllda och sköra spreadsheets eller andra utdaterade system. Alla medlemmar i teamet drar nytta av samarbete och glädjen av att kunna göra ett bättre jobb tack vare de rätta verktygen.