Skip to content

Mobil webbplats möjliggör effektivare fiskekontroll

Kundprojekt

Uppgifter utspridda över olika system och nödvändigheten av att ha en dator vid besök på hamnar, fiskefartyg och auktioner har gjort det utmanande för Fiskeriinspektionen att genomföra inspektioner inom kommersiellt fiske.

En app, i grunden en mobil webbplats, har underlättat arbetet för inspektörerna, vilket möjliggör åtkomst till nödvändig information när som helst och var som helst via deras mobiltelefoner.

 

Mobilt-website-fiskeristyrelsen-1

Vardagliga hinder

Det finns talrika regler på plats när en yrkesfiskare fångar något. Fiskeriinspektionen har i uppdrag att säkerställa att allt sker inom lagens ramar, men inspektionsuppgifterna har blivit svåra att utföra. Detta beror på att det innebär att kontrollera information i olika IT-system, men en inspektör kan knappast bära med sig en dator med internetåtkomst till en auktion eller ner på hamnen. Dessutom, även om inspektörerna alltid är parvis när de är på uppdrag av arbetsmiljö- och säkerhetsskäl, är det inte tillåtet för passageraren att använda en dator medan de kör.

På samma sätt har de haft svårt att ändra planer och omdirigera ett planerat besök till en specifik hamn för att istället åka någon annanstans och inspektera ett fartyg med en högre riskprofil - helt enkelt för att de inte fick informationen om det nya uppdraget i rätt tid.

Data från olika system

twoday har utvecklat en mobil lösning som gör det möjligt för inspektörer att justera sina rutter om information om fartyg som är mer relevanta att inspektera dyker upp, istället för de som ursprungligen var planerade. Den mobila lösningen, som är mer av en mobil webbplats än en app, konsoliderar relevant data från olika IT-system - till exempel från de två systemen som ger information om vilka fartyg som är på väg till vilka hamnar och riskprofilerna för dessa fartyg.

Lösningen är tillgänglig från alla typer av smartphones oavsett operativsystem, och inspektörerna behöver inte logga in via en dator för att kontrollera om det finns någon ny information - detta är tillgängligt direkt genom den mobila lösningen.

Snabb utvecklingsprocess

Den danska Fiskeristyrelsen har haft ett nära samarbete med twoday i flera år, med fokus på att utveckla lösningar som syftar till att säkerställa myndighetens digitala transformation. Dessa lösningar gynnar samhället samtidigt som de sparar tid och resurser. Själva utvecklingsprocessen har varit snabb. Valet av en mobil webbplats istället för en app innebar specifikt att twodays utvecklare inte behövde ta hänsyn till specifika operativsystem, vilket möjliggjorde att utvecklingen kunde slutföras på cirka en månad.

"Vi har fått en enkel lösning som vi snabbt kunde börja använda, och twoday kan enkelt vidareutveckla den när vi har nya behov," säger Troels Pade, kontorschef på den danska Fiskeristyrelsen.

"Vi är mycket fokuserade på att använda våra inspektionsresurser så effektivt som möjligt och vill inte genomföra inspektioner bara för sakens skull. Därför vill vi styra inspektörer till hamnar och fartyg där det finns störst behov av dem. Naturligtvis kan vi inte ha inspektörer stationerade vid varje hamn dygnet runt, så det är viktigt för oss att göra bästa möjliga användning av de tillgängliga resurserna. Med appen har vi fått möjlighet att rikta vårt arbete, vilket säkerställer att vi får ut mesta möjliga av våra insatser."
Troels Pade, Kontorschef på den danska Fiskeristyrelsen.

Resultatet

  • Data från befintliga IT-system är tillgängliga på mobila plattformar.
  • Lösningen kan nås från alla typer av smartphones oavsett operativsystem.
  • Inspektörer får löpande uppdateringar om nya uppgifter och prioriteringar.
  • Lösningen kan enkelt utökas med ytterligare funktioner efter behov.

Kontakta oss

Hur kan vi hjälpa dig?