Geologiska forskningscentralen i Finland
Kundprojekt
Med hjälp från twoday implementerade Geologiska forskningscentralen i Finland (GTK) lösningar som skapar miljömässigt och socialt hållbar ekonomisk utveckling i Finland.
Utmaningen
GTK ville stärka kundverksamheten och kundförståelsen. Som en del av strategins genomförande definierade GTK en omfattande servicemodell för kundarbete i början av 2020. De viktigaste komponenterna i servicemodellen inkluderade kundsegmentering, vårdmodeller, kundfeedbackprocesser och en modell för övervakning av kundaktivitet.
Microsoft Dynamics 365 valdes som den tekniska plattformen för att styra det dagliga kundarbetet enligt servicemodellen, och twoday valdes som partner baserat på en konkurrensutsatt upphandling. Valet av partner påverkades särskilt av en högkvalitativ och trovärdig projektplan samt starka bevis på att leverera liknande CRM-lösningar.
Lösningen
CRM-systemets implementeringsprojekt startade i april 2020 med en förberedande fas (kallad Design Sprint 0), under vilken en detaljerad arbetsplan upprättades, användarkrav definierades och strategier för migrering och integration utarbetades.
Implementeringsfasen genomfördes som ett agilt utvecklingsprojekt, där den övergripande lösningen delades upp utvecklingsperioder (sprintar) på tre veckor, där varje period definierade, planerade, implementerade och testade en del av den levererade lösningen.
"Det Dynamics 365-baserade systemet som stödjer GTK:s nya kundservicemodell har tagits emot med stor entusiasm av vår organisation. Vår implementeringspartner, twoday, ledde projektet exceptionellt väl och höll det inom tidsramen och budgeten fram till slutet."
Tuuli Kalliosalo, Customer Relations Manager på GTK
Värdet
Majoriteten av projektets workshops hölls via Teams, men användarutbildningar genomfördes också på plats på kontoret.
Systemacceptanstestningen genomfördes under september, och lösningen implementerades framgångsrikt i produktion den 1 oktober, i samband med användarutbildningen. Med implementeringen under resten av året har systemet nu nästan 200 användare, inklusive experter involverade i kund- och försäljningsarbete, forskare samt användare inom marknadsföring och kommunikation.
Kontakta oss
Hur kan vi hjälpa dig?