Skip to content

Digital transformation för NAV

twoday har bidragit till den digitala transformationen på NAV inom flera områden under flera år.

Utmaningen

Krisen med coronaviruset ställde stora krav på NAVs IT-system, med en explosionsartad ökning av ansökningar kring förmåner kopplade till uppsägningar och ökad arbetslöshet. Deras system behövde därför skalas upp och vidareutvecklas i snabb takt för att stödja nya behov och krav. Organisationen kunde snabbt leverera ny funktionalitet som låg i linje med politiska beslut. Den digitala transformation som NAV IT hade genomgått i förväg gjorde att de var väl rustade att möta krisen, och de nödvändiga förändringarna levererades kontinuerligt under en exceptionell period.

Mann og dame sitter og prater sammen

Lösningen

Sedan 2017 har NAV genomfört en digital transformation där 4 huvudleveranser per år har ersatts med 1 400 produktionssättningar per vecka. NAV ville ta ett större ansvar för sina system och flytta arbetet bort från en traditionell vattenfallsmodell till en mer agil produktutveckling, där produktutvecklingen sätter användarens behov i fokus och där förbättringar och ny funktionalitet kontinuerligt lanseras vilket gör att idéer snabbt sättas i produktion och leverera värde.

NAV har omstrukturerat hur organisationen arbetar, från traditionella projektleveranser med många överlämningar till autonoma team där personer från ämnessidan och IT arbetar nära varandra dagligen. Det ger övergripande ägarskap av lösningarna och snabbare problemlösning.

För att lyckas med agil produktutveckling finns det ett antal tekniska förutsättningar som måste vara på plats. Sådana förutsättningar är automatiserad konstruktion och övervakning, bra kodstruktur och att teamen har frihet att göra bra teknologiska val.

Värdet

Tidigt integrerades de interna utvecklarnna i leverantörens team för att ge NAV ökat ägarskap inom de befintliga leverantörsavtalen, vilket bidrog till bland annat:

  • Överföring av kompetens till interna utvecklare
  • Införande av flexibla metoder som scrum och kanban för att stödja det dagliga arbetet i teamen
  • Flexibel coaching för att hjälpa de autonoma teamen att fungera så bra som möjligt
  • Migrering av befintliga applikationer till ny plattform (NAIS)
  • Modernisering av gamla system och tjänster för att ta bort flaskhalsar i systemet och säkerställa implementering utan driftstopp
  • Implementering av metriker och instrumentpaneler för realtidsövervakning av varje system
  • Utveckling av syntetisk testdata och en självbetjäningslösning som ger alla team snabb tillgång till nödvändig testdata
  • Utforska möjligheter att anta offentliga molnlösningar
  • Förbättrad säkerhet i befintliga applikationer

Kontakta oss

Hur kan vi hjälpa dig?