Ny optimerad webbshop gör det enklare att handla utsökta viner online
Kundprojekt
Vad är Philipson Wine?
Philipson Wine är Danmarks ledande online-vinåterförsäljare och använder idag en komplett omnikanalstrategi med en betydande närvaro inom direkt onlineförsäljning.
Företaget grundades 1987 av Christian Philipson, som under en vistelse i Bourgogne blev intresserad av att handla med vin utan de extra kostnaderna från mellanhänder som agenter, grossister och distributörer.
Philipson Wine är nu Danmarks största online-vinåterförsäljare och en ledande importör och distributör av kvalitetsviner från hela världen. Philipson Wine närmar sig direkt vinproducenterna och gör betydande och snabba inköp. Företaget har eliminerat alla kostnadsökande mellanhänder såsom agenter, grossister och distributörer. Denna strategi säkerställer konkurrenskraftig kvalitet och priser för Philipson Wines kunder, vilket resulterar i generellt lägre priser än de som erbjuds av vinhandlare och stormarknader.
Philipson Wine säljer direkt till restauranger, företag och privatpersoner över hela landet från sitt huvudkontor i Kokkedal, norr om Köpenhamn. Philipson Wine har 59 anställda.
Önskan om en förstklassig digital kundresa lade grunden för tillväxt
Med föråldrade IT-verktyg som inte kunde uppfylla företagets mål för en förbättrad kundupplevelse på webbshoppen insåg Philipson Wine att de behövde påbörja en ny digitaliseringsresa.
På denna resa stod kunden i fokus. Målet var kortfattat att säkerställa att de digitala verktygen kunde samverka för att stödja alla kontaktpunkter som kunderna hos Philipson Wine stötte på under sina kundresor.
I samarbete satte vi oss ner med Philipson Wine och började "kartlägga" och analysera deras kunders beteende. Detta gav oss den bästa möjliga insikten för att leverera en lösning som skulle förbättra kundupplevelsen på Philipsonwine.com.
Det primära fokuset låg på konverteringsoptimering och kundupplevelse.
Utmaningen
Innan den nya lösningen implementerats stod Philipson Wine inför några utmaningar:
- De hade ingen central plats för att lagra sina produktdata.
- Kunderna var tvungna att gå igenom många onödiga steg i webbshoppen, vilket påverkade företagets konverteringsfrekvens negativt.
- De saknade en funktionell webbdesign som passade det ökande antalet mobilanvändare.
- Det fanns flera områden som kunde optimeras avsevärt genom att "omvärdera" sättet de hade utformat sin webbshop på.
Det var här den goda dialogen mellan kunden och partnern resulterade i en fantastisk lösning, vilket snabbt förbättrade konverteringsfrekvensen och användarvänligheten i webbshoppen.
Konsumentdata har förbättrat kundresan
En analys av kundernas olika kontaktpunkter på webbplatsen har varit grunden för utformningen av Philipson Wines webbshop.
Allt från varukorgen till navigeringsfältet, har utformats baserat på kundbeteendet på webbplatsen.
Inget lämnas åt slumpen – Data är fortfarande kung.
Den tekniska grunden är byggd i Dynamicweb
En uppdaterad e-handelsplattform från Dynamicweb utgör ramen för att erbjuda bättre användarvänlighet på webbshoppen.
CMS-systemet är det perfekta verktyget för att integrera andra digitala verktyg som Perfion, Clerk.io och ActiveCampaign.
Dynamicweb var det optimala valet med tanke på Philipson Wines önskan att öka konverteringsfrekvensen på deras webbshop. Plattformen erbjuder ett tydligt sätt att redigera, anpassa och underhålla innehåll och produkter på webbshoppen.
Det måste vara användarvänligt för kunderna att handla i webbshoppen samtidigt som det ska vara enkelt för Philipson Wine att redigera innehållet på sin nya webbshop.
Kund
Industri
Grossisthandel med vin och sprit
Lösning
Optimerad webbshop med integration till PIM (Product Information Management)
Plattform
Dynamicweb CMS
Perfion PIM
Clerk.io
ActiveCampaign
Kommentarer & recensioner
+20.000
Tjänster
Digital strategi, E-handel, PIM, Webbplats, UX & Design, Teknisk implementering
Kontakta oss
Hur kan vi hjälpa dig?