Ny dataplattform banar väg för Verdos digitaliseringsstrategi
Verdo
I samarbete med twoday har Verdo utvecklat en dataplattform där all data samlas in och bearbetas systematiskt inom den stora energi- och försörjningskoncernen på kort sikt.

En föråldrad IT-infrastruktur hindrade framtida digitaliseringsinsatser
Sedan Verdo grundades 1874 har företaget varit en del av danskarnas vardag, först genom att leverera dricksvatten till invånarna i Randers. Idag är Verdo ett stort, konsumentstyrt företag som driver och utvecklar hållbar kritisk infrastruktur för samhällets bästa. Denna infrastruktur genererar stora mängder data, vilket kan omvandlas till värdefulla insikter om både energiproduktion och kundernas preferenser och konsumtion.
Med så stora datavolymer är en strukturerad metod avgörande för att samla in, bearbeta och använda informationen – något som Verdo tidigare saknade. Enligt Peter Nordahn, Head of Water and Digital Supply på Verdo, var en stor del av deras data dessutom låst hos olika leverantörer, vilket skapade utmaningar för energibolaget i Jylland:
"Vi upptäckte att vår data ofta var inlåst i leverantörernas lösningar, vilket gjorde det svårt att använda den efter våra behov. Dessutom saknade vi en enhetlig systemstruktur, vilket begränsade vår tillgång till data i rätt format och kvalitet. Vi behövde därför en integrerad lösning som vi själva äger och som kan samla in och centralisera all vår data."
Peter Nordahn lyfter även Verdos långsiktiga strategi för att möta kundernas behov:
"I en konkurrensutsatt marknad där våra kunder förväntar sig förstklassig service och djupa insikter om sin konsumtion, har vi inte kunnat leva upp till dessa förväntningar med våra tidigare lösningar."
För att kunna erbjuda den service kunderna efterfrågar och hantera de stora datamängderna fick twoday i uppdrag att bygga en molnbaserad dataplattform åt Verdo. Den nya lösningen säkerställer att data nu samlas in och bearbetas systematiskt, samtidigt som Verdos system kan kommunicera mer effektivt.
Det är avgörande att hålla sig i takt med den snabbt föränderliga teknologiska utvecklingen
Verdo's dataplattform är byggd på Microsoft Azure och erbjuder många fördelar, såsom framtidssäkerhet och skalbarhet tack vare Azures kontinuerliga utveckling. Dessutom ger den Verdo möjlighet att utnyttja avancerade analysverktyg, inklusive AI och Machine Learning. Allt detta tack vare den senaste tekniken, enligt Mads Kronborg Eriksen, Senior Client Engagement Manager på twoday:
"Dataplattformen är byggd på Azure, vilket alltid innebär den senaste och mest moderna tekniken. Det gör att Verdo kan integrera alla sina system och övriga delar av verksamheten, vilket möjliggör ett mer aktivt användande av data framöver."
När det gäller implementeringen av den senaste tekniken på Verdo säger Peter Nordahn:
"På Verdo har vi strategiskt satsat på digital transformation. Därför har vi utvecklat och implementerat en toppmodern molnbaserad dataplattform för att säkerställa att vi ligger i linje med den teknologiska utvecklingen."
Peter Nordahn betonar också att den nya lösningen ger Verdo betydligt fler möjligheter än tidigare, vilket även gynnar kunderna:
"Tidigare var vi beroende av olika lösningar från flera leverantörer, som ofta var inkompatibla med våra egna system. Det är inte längre ett problem. Med twodays dataplattform kan vi fullt ut utnyttja våra interna lösningar, vilket ökar effektiviteten och uppfyller både våra och våra kunders behov av insikter."
Unikt samarbete
Vid implementeringen av en omfattande lösning, som den Verdo har fått, är nära samarbete avgörande. Enligt Lone Majland, Head of Digital Supply på Verdo, har samarbetet varit fantastiskt.
"På Verdo är vi mycket nöjda med samarbetet med twoday och de värdefulla insatser som deras projektledare och konsulter har bidragit med. twoday arbetar med en co-building-strategi, där kunden aktivt involveras i utvecklingen av lösningen. Detta har gjort att mina kollegor och jag har fått en djup förståelse för dataplattformens struktur och funktion, samtidigt som våra konsulter har utvecklat de färdigheter som krävs för att hantera den självständigt. Jag tycker att detta arbetssätt är fantastiskt."
När Verdo tar över ett större ansvar för dataplattformen, kommer twodays roll i projektet att minska. Samtidigt fortsätter samarbetet i nya projekt, då Verdo är på en omfattande digitaliseringsresa – och twoday finns med som en stödjande partner genom hela processen.
"På Verdo är vi mycket nöjda med vårt samarbete med twoday och de värdefulla insatser som deras projektledare och konsulter har bidragit med. twoday arbetar med en co-building-strategi, där kunden aktivt involveras i utvecklingen av lösningen. Detta har gjort det möjligt för mina kollegor och mig att få en djup förståelse för dataplattformens struktur och funktion, samtidigt som våra egna konsulter har utvecklat kompetensen att hantera den självständigt. Jag tycker att detta tillvägagångssätt är fantastiskt."
Lone Majland, Head of Digital Supply, Verdo
Vilka är Verdo?
Verdo har sina rötter i 1874 och grundades som svar på samhällets ökande energibehov. Till en början levererade Verdo dricksvatten till invånarna i Randers, men i takt med att efterfrågan på energi växte, utökade företaget sin verksamhet.
Idag är Verdo ett konsumentstyrt företag, gemensamt ägt av sina kunder. Deras uppdrag är att driva och utveckla hållbar, kritisk infrastruktur till förmån för både kunder och framtida generationer. Denna ambition återspeglas i deras slogan:
Vi är en del av din vardag – varje dag.
Vill du veta mer om Verdo?
