Skip to content

Teknologi som en konkurrensfördel för Wattn

Kundprojekt

Wattn har en stark marknadsposition i Nordvästra regionen av Norge, men har också ambitioner för nationell och internationell tillväxt. Med större delade resurser kan Wattn erbjuda ett framåtblickande utbud av tjänster och produkter för sina kunder.

Utmaningen

År 2021 slogs kraftbolagen Tafjord, Tussa, SFE och Sognekraft samman för att skapa det nya och spännande kraftbolaget, Wattn.

Wattn behövde hjälp inom flera områden av twodays tjänsteutbud innan de lanserade nya tjänster, inklusive webbutveckling, affärsportal, app och innehållsskapande. Därför blev vi ombedda att tackla följande utmaningar:

  • Projektledning på uppdrag av Wattn för att samordna flera leverantörer
  • Utveckla en affärsportal där kunder har full tillgång till sin förbrukning och fakturor
  • Konsultation
  • Driva uppmärksamhet vid lanseringen
  • Webbutveckling API och inloggning för appen för den privata marknaden
  • Produktion av innehåll
becca-tapert (1)

Lösningen

Förarbetet bestod av kartläggning och teknisk rådgivning. I ett framåtblickande företag som Wattn med betydande tillväxtambitioner, var molnlösningar ett naturligt val. twoday tillhandahöll rådgivning för att säkerställa de rätta lösningarna för Wattn baserat på omfattande erfarenhet av implementering av molnlösningar och gav vägledning för att göra kostnadseffektiva val.

Ett projekt av denna storlek kräver stadig projektledning. Vi tillhandahöll projektledning från vår sida, utöver den interna projektledaren hos Wattn, för att hålla koll på leveranser och flera underleverantörer. Detta var avgörande för att underlätta en god dialog mellan alla partners och det sparade tid genom att det ledde till kortare väg till viktiga beslut och förtydliganden längs vägen.

Som affärskund hos Wattn har du alltid en översikt över pågående förbrukning, effekttoppar, fakturor, spotpriser, abonnemangsdetaljer och ditt företags CO2-avtryck. twoday har i nära samarbete med Wattn utvecklat affärsportalen som extraherar denna data och presenterar den för kunderna på ett tydligt och lättförståeligt sätt.

För kunder med förvaltningsavtal med Wattn visas all relevant information relaterad till deras portfölj på en separat sida i portalen. För kunder med realtidsmätare kan de övervaka sin förbrukning i realtid och få larm när förbrukningen närmar sig ett visst tröskelvärde. Wattn har många nya och spännande funktioner som snart kommer att lanseras för affärskunder, och för dem som vill vara bland de första att testa den nya funktionaliteten finns nu en betaversion tillgänglig. Detta inkluderar en dedikerad analysida med sitt eget energiövervakningssystem, som ger kunderna en översikt över flera typer av energikällor, flexibilitet kring förbrukningsjämförelse och deras egen ET-kurva.

Vår avdelning för digital marknadsföring har bistått Wattn med innehållsproduktion och annonsering på sociala medier. Vi gav råd för att hitta målgruppen och optimera marknadsresurserna hos Wattn för att nå rätt målgrupp.

"twoday var ett viktigt stöd och bollplank vid etableringen av en flexibel plattform och erbjöd råd om lösningens arkitektur, möjligheter i molnet och rekommendationer för implementering."

Inger Lise Vereide, Head of Marketing, Wattn

Kontakta oss

Hur kan vi hjälpa dig?