Skip to content

Digital tillgänglighet – Allt du behöver veta om lagkraven

Att ha en god webbtillgänglighet på sin webbplats eller intranät är redan ett befintligt lagkrav för offentlig sektor. Men även för privat sektor så kommer webbtillgänglighet att få ett kommande lagkrav i form av Tillgänglighetsdirektivet, som träder i kraft år 2025. Vi förklarar vad lagkraven innebär för dig, oavsett typ av verksamhet samt varför du bör börja arbeta med att öka er digital tillgänglighet redan idag.
Jan 25, 2023 2:54:00 PM Josefin Holmberg
Man vid whiteboard

Vad innebär Webbdirektivet och DOS-lagen?

Gällande lagkrav som sätter regler för tillgänglighet på webben, och som kan påverka dig och dina webbplatser, är Webbdirektivet (Web Accessibility Directive). Direktivet antog inom EU år 2016, och togs fram med syfte att webbplatser, intranät, appar, dokument och publicerade dokument på dessa platser ska utformas så att de minst uppnår nivå AA i WCAG 2.1. Även användarna ska kunna erbjudas möjlighet att påpeka brister, samt begära ut information i ett format som är tillgängligt för dem. Det ska också regelbundet publiceras en tillgänglighetsredogörelse på webbplatsen som bland annat anger de brister som finns gällande den digitala tillgängligheten. 

I Sverige har direktivet implementerats i DOS-lagen: lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, och gäller i första hand myndigheter, offentliga aktörer samt statliga och kommunala bolag. Lagen avser att myndigheter, landsting, kommuner och andra offentligrättsliga organs webbplatser och appar ska vara tillgängliga för alla. För privata aktörer kan man istället se lagen som ett sätt att framtidssäkra sin webbplats inför kommande lagkrav.

Vad är WCAG och vilka riktlinjer behöver man följa?

WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines, och är internationellt etablerade rekommendationer för tillgänglighet på webben. Rekommendationerna är framtagna av standardiseringsorganet World Wide Web Consortium (W3C) och baseras på samlad kunskap från användare och experter inom området webbtillgänglighet. WCAG är uppdelat i nivåerna A, AA och AAA, där nivån A och AA ingår som ett krav i Webbdirektivet

Inom WCAG är rekommendationerna indelade i 4 stycken huvudprinciper som beskriver hur webbplatser och digitala tjänster bör vara uppbyggda (innehållsmässigt och kodmässigt) för en god tillgänglighet:

  1. Möjlig att uppfattas
    Kan användarna ta del av innehållet på en webbplats på olika sätt? Gör den mer uppfattbar genom att till exempel lägga till textning på video.
  2. Möjlig att använda och hantera
    Kan webbplatsen fungera utan förvirring och utan användning av en mus eller komplexa interaktioner? Gör den mer användbar genom att till exempel se till att markören inte fastnar vid tangentbordsnavigationen.
  3. Möjlig att begripa
    Kan en användare förstå hur webbplatsens användargränssnitt fungerar och hur informationen på webbplatsen fungerar? Gör den mer förståelig genom att till exempel visa var ett fel uppstår och beskriv det tydligt.
  4. Robust
    Kan olika hjälpmedel (t.ex. skärmläsare) förstå webbplatsen?Gör den mer robust genom att till exempel se till att koden validerar.

Digital tillgänglighet i EU: Tillgänglighetsdirektivet 2025

Lagen om tillgänglighet kommer att omfatta fler framöver och redan år 2025 ska nya lagkrav införas i alla EU:s medlemsländer. Tillgänglighetsdirektivet är dock inte en förlängning av befintlig lagstiftning, utan är en separat lagstiftning som berör vissa digitala produkter och tjänster, och påverkar därför även privat sektor i mkt hög utsträckning. 

Produkter och tjänster som omfattas av Tillgänglighetsdirektivet är bland annat: datorer, operativsystem, smarta telefoner, betalterminaler, streamingtjänster, e-böcker, e-handel, bank- och transporttjänster. Alla i leveransledet från produkt till marknad påverkas av Tillgänglighetsdirektivet (tillverkare, distributörer, återförsäljare, leverantörer, osv.)

Tillämpning av tillgänglighetsdirektivet innebär att man bör:

  • Uppfylla kraven på tillgänglighet
  • Informera om tillgänglighet
  • Åtgärda bristande tillgänglighet
  • Deklarera eventuella brister
  • Kunna visa att kraven uppfylls vid anmärkningar

Klicka här för att läsa mer om hur du kan åtstadkomma Digital tillgänlighet – för alla i nästa avsnitt av denna artikelserie!

Behöver du hjälp med att se över er digitala tillgänglighet?


twoday har lång erfarenhet av att skapa webbplatser som är anpassade efter tillgänglighetskraven. Vi hjälper er gärna med era behov inom digital tillgänglighet samt med tillgänglighetsanpassning och förvaltning inför kommande lagkrav. Läs mer om hur vi på twoday kan hjälpa dig och din verksamhet med Digital tillgänglighet, och ta del av våra erbjudanden här.

Relaterade artiklar