Vad är egentligen problemet med datasilos – och hur kan man vända på bygget för att skapa en mer effektiv, datadriven organisation? Det reds ut i den här artikeln av Torstein Thorsen, rådgivare inom Business Intelligence på twoday.
Silos och spagetti
De senaste åren har intresset för data blivit större i takt med att företag sett vilka stora vinningar man kan göra genom att bli en datastyrd organisation.
Arbetet att börja samla in data börjar hos många först i en ände av verksamheten, för att sedan ta in fler och fler områden. Det brukar sluta med en analysdashboard för ledningen, en annan för distribution och en ytterligare för finans – och så vidare.
Bakom dessa olika dashboards hittar man mängder av olika datalager som samlar in den data som behövs för att besvara olika frågor, och varje gång en ny fråga måste besvaras integreras ytterligare ett verktyg, och sedan ytterligare ett. Detta resulterar i separata datasilos som är isolerade från varandra och som gör det omöjligt för organisationen att nyttja datan på ett effektivt sätt.
Ett bättre sätt att arbeta på är att gå ifrån virrvarret av datasilos, så kallade spagettilösningar, till att samla allt på ett och samma ställe. För att lyckas krävs det att man börjar i rätt ände, säger Torstein.
Vänd på frågan
På twoday förespråkar vi alltid att börja med att skapa själva produkten. Genom dialog med beslutsfattare kan vi förstå vilka problem som ska lösas med hjälp av data. Vilka insikter behöver varje affärsområde ta del av för att kunna bli mer effektiva? Där tar arbetet sin början.
Därefter tar vi reda på var vi kan finna datan för varje analys som ska göras. Endast den datan som ska lösa det givna problemet hämtas in och samlas i dataplattformen. Efter det kan rapporter börja skapas för varje område – redan inom några veckor efter att byggandet av plattformen påbörjades. På det sättet växer dataplattformen successivt och allt samlas i ett datalager som tillåter integrationer och korsbefruktningar mellan olika områden.
Att bygga en dataplattform ska alltid drivas av affärsnyttan, menar Torstein Thorsen, rådgivare inom Business Intelligence på twoday. Genom att få kontroll på den data som samlas in och se till att den verkligen gör nytta kan organisationen bli mer effektiv och få en bättre och mer enhetlig överblick av resultatet.
En framgångsrik PoC underlättar implementeringen av en dataplattform
Innan man implementerar ett data management-projekt kan man med hjälp av en PoC demonstrera projektets genomförbarhet och värdet av projektet. På twoday kan vi erbjuda ett skräddarsytt Proof-of-Concept-projekt (PoC) med hjälp av din egen data innan du drar igång med ett datalagerprojekt.
Läs mer om hur en PoC går till här!
Eller kontakta oss genom att fylla i formuläret så kan vi ta ett möte och prata mer!