Skip to content

Intranätets betydelse och användningsområden

Att ha ett välfungerande och användarvänligt intranät kan göra enorm skillnad. Inte minst för möjligheten att skapa effektiv och informativ internkommunikation, men även för att integrera system och portaler som ger medarbetarna mer nytta i arbetsvardagen. Vi förklarar varför det är viktigt att definiera ett syfte med sitt intranät samt vilka de vanligaste funktionerna är.
Jan 9, 2023 2:51:00 PM Josefin Holmberg
Kvinna vid laptop

Att ha ett eller flera intranät skiljer sig bland Sveriges företag och organisationer. TrendundersökningenHur mår Sveriges intranät 2022visar att var tionde organisation med över 500 anställda har fler än ett intranät. Hos organisationer med över 10 000 anställda är andelen med fler intranät hela 43 %. Detta kan bero på flera orsaker, men oftast beror det på att företagen har ett centralt intranät, samt ytterligare enskilda intranät för respektive region.  Vad man har för funktionalitet på sitt intranät, samt vad man faktiskt använder sig av till skiljer sig också.

Vilka är de vanligaste funktionerna på intranätet?

Intranätet har en rad olika användningsområden förutom att vara en ren informationskanal. De vanligaste funktionerna hos Sveriges intranät är:

  • Nyheter inom organisationen (96 %)
  • Personalinformation (96 %)
  • Länkar till verktyg/interna system (95 %)
  • Information från ledningen (94 %)
  • Driftinformation/IT-stöd (92 %)
  • Styrdokument, riktlinjer och policys (91 %)
  • Mallar och lathundar (87 %)
  • Kontaktuppgifter till medarbetare (85 %)
  • Blanketter (83 %)
  • Information om avdelningar/affärsområden (82 %)
  • Handböcker på (80 %)
  • Information om pågående projekt (72 %) 

Vad använder man intranätet till?

Det skiljer sig lite kring vad man har för funktioner och vilka funktioner som medarbetarna faktiskt använder sig av. Undersökningen visar att många funktioner som ingår i de sociala intranäten används mindre än de mer traditionella funktionerna. Detta beror mest troligt på att man ofta använder sig av andra plattformar som stöd för detta, ex. Microsoft Teams.

Intranätansvariga uppskattar att medarbetarna mest använder intranätet till att läsa nyheter inom organisationen, komma åt länkar till verktyg och interna system samt för att hitta personalinformation.

Vad är syftet med intranätet?

För att få större insikt om vilken nytta intranätet levererar inom organisationen, så är det viktigt att ta reda på vad syftet är. Det kan låta som en självklarhet, men 2022 års trendundersökning fastställer att endast 72 % av de tillfrågade har ett definierat syfte med sitt intranät. Syftet är extra viktigt för att kunna skapa mätbara mål för intranätet och för att veta vad man bör optimera. 

Det vanligaste syftet som uppges är:

  • Att göra arbetet lättare för sina kollegor (77 %).
  • Internkommunikation (74 %).
  • Att stödja organisationens behov (65 %).

36 % uppger även att ett av huvudsyftena med deras intranät är för att öka produktivitet och effektivitet inom verksamheten. Det är också fler än var tredje som uppger att reducera e-post är syftet med deras intranät. 

Källa: Web Service Award, Rapport: Hur mår Sveriges Intranät? Trendundersökning 2022. 

Klicka här för att läsa mer om hur du skapar ett användaranpassat intranät i nästa avsnitt av denna artikelserie!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med ditt intranät? Vi erbjuder kundanpassade intranätlösningar, samt förvaltning och nyanpassning med Optimizely och Microsoft 365. Läs mer om våra lösningar för intranät och digital arbetsplats här.

 

 

Relaterade artiklar