Skip to content

Så skapar du ett användaranpassat intranät

Vad är egentligen definitionen av ett bra intranät? Trots att andelen användarvänliga intranät fortsätter att öka, är det fortfarande en stor andel som varken anser att deras struktur är bra eller att det finns tillräckliga hjälpmedel för att hitta information.
Jan 9, 2023 2:51:00 PM Josefin Holmberg
Person som pekar på surfplatta och laptop

Vad innebär ett bra intranät?

Trendundersökningen “Hur mår Sveriges intranät 2022” visar att majoriteten av företag, statliga verk och myndigheter anser att deras intranät är välstrukturerat. Samtidigt visar undersökningen att 50 % av de tillfrågade inte tycker att det finns tillräckligt med hjälpmedel som underlättar för användaren att hitta information på intranätet. 

Så vad är då definitionen av ett bra intranät? En grundförutsättning är att intranätet är anpassat efter medarbetarnas behov. Därför kan en bra hållpunkt vara att sätta upp mätbara mål som fastställer att intranätet underlättar i det dagliga arbetet. För om intranätet inte är anpassat för dem, vad är då intranätets syfte?

Undersökningen visar att drygt hälften av Sveriges intranätansvariga anser att deras intranät är anpassade efter medarbetarens behov. En siffra som stigit drastiskt sedan 2016 då andelen endast var 34%. Däremot ser man att användarna inte delar samma uppfattning. I snitt anser endast 46 % av användarna att deras intranät underlättar i det dagliga arbetet.

Behovsanpassa ditt intranät

Hur stor del av arbetstiden går åt att hitta information på intranätet? Intranätet bör vara en samlingshubb där viktig information når medarbetarna på ett effektivt sätt – oavsett hur ny eller gammal informationen är. Därför är det även viktigt att se över att intranätet har en smidig sökfunktion för att minska frustrationen bland sina medarbetare.

En bra start för att skapa ett mer effektivt intranät är att ta reda på hur effektivt det faktiskt är i nuläget, och sedan använda sig av den informationen som ett mätvärde vid utvärdering. Andra viktiga punkter att se över är:

  • Hur uppfattas intranätet av medarbetarna?
  • Vilka funktioner används mest på intranätet? 
Detta för att bättre kunna fastställa vilka behov finns det framåt vid optimering av sitt intranät, samt för att se hur väl det synkar med verksamheten mål.

 

Förenkla och effektivisera samarbete och kommunikation

En av de mest välanvända och viktiga funktionerna hos Sveriges intranät är att kunna hitta, kontakta och samarbeta med medarbetare inom organisationen. 60 % av intranätansvariga anger att det finns en funktion för att hitta kollegor på intranätet, dock anger färre att de finns en bra möjlighet att kontakta kollegor via intranätet.

Intranät skapar engagemang, och medarbetare är ofta väldigt generösa med att dela erfarenheter och åsikter kring förbättringsmöjligheter. Så att göra en intern användarundersökning för att samla in insikter och förslag kan också vara en bra start vid utvärdering eller optimering av sitt intranät.

Källa: Web Service Award, Rapport: Hur mår Sveriges Intranät? Trendundersökning 2022. 

Klicka här för att läsa mer om varför sökfunktionen är en av intranätets viktigaste funktioner i nästa avsnitt av denna artikelserie!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med ditt intranät? Vi erbjuder kundanpassade intranätlösningar, samt förvaltning och nyanpassning med Optimizely och Microsoft 365. Läs mer om våra lösningar för intranät och digital arbetsplats här.

 

 

Relaterade artiklar