Vad är språkmodeller (LLM)?
AI, eller artificiell intelligens, är ett område inom datavetenskap som skapar system och programvara som kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens, såsom inlärning, problemlösning och beslutsfattande. Det inkluderar tekniker som maskininlärning, där datorer tränas på data för att förbättra sin prestanda över tid.
Språkmodeller är en specifik tillämpning inom AI, och är en typ av maskininlärningsmodell som är tränad för att förstå och generera mänskligt språk, och kan exempelvis användas för textgenerering, automatisk översättning och chattbotar. Ett exempel på språkmodell är GPT-4 som används i ChatGPT, och som är en avancerad språkmodell som används för att generera text baserat på inmatning från användare.
Var är vi nu i AI-landskapet?
Vi befinner oss i en fas där AI främst används för att förbättra och effektivisera befintliga processer, vilket hjälper företag att spara tid och resurser genom att automatisera repetitiva uppgifter och inkluderar processer såsom HR, kundtjänst, IT, ärendehantering, specialistroller och dataanalys.
Utvecklingen av AI går i rasande takt och förväntas framöver kunna integrera och analysera data från flera källor för att skapa helt nya processer och lösningar. På längre sikt kan vi kanske till och med se fram emot ännu mer autonoma system, även om fullständig autonomi utan mänsklig inblandning fortfarande ligger långt fram i tiden.
Skapa ett användarvänligt intranät med AI
Att integrera AI-funktionalitet på intranätet, i form av en chattbot, erbjuder många fördelar för både medarbetare och organisation. Genom att automatisera repetitiva uppgifter och tillhandahålla snabb support, kan du skapa en mer effektiv och engagerande arbetsplats, med hjälp av AI.
En AI-chatt på intranätet fungerar som en kraftfull sökmotor där medarbetare enkelt kan ställa frågor och få snabba svar kring exempelvis företagspolicyer, HR-information, teknisk support, FAQ och dylikt, utan att behöva belasta supportfunktioner eller leta igenom olika sidor och dokument.
När det kommer till att implementera AI-funktionalitet kan det vara fördelaktigt att börja smått, till exempel med en specifik chatt inriktad på HR-support, för att sedan utöka med fler chattar för andra ändamål när behovet växer.
Vad är twoday AI Agent?
twoday AI Agent lanserades under våren 2023, och har sedan dess implementerats hos 100 kunder och används i fler än 100 olika användningsområden, inom både privat och offentlig sektor.
Lösningen kombinerar olika språkmodeller och integreras med er data eller system. Den är inte är låst till en specifik språkmodell, utan kan användas med den språkmodell som passar just er verksamhet.
Till skillnad från andra lösningar på marknaden kan ni med twoday AI Agent välja att ladda ner valfria språkmodeller lokalt (on-prem), vilket är fördelaktigt för er som arbetar med känsliga data. Ni kan även välja att använda lösningen som en molntjänst, vilket är vanligast bland de som arbetar med publika data.
Lösningen har ett extremt lättanvänt och intuitivt gränssnitt, vilket innebär att du inte behöver ha någon teknisk expertis för att använda agenten. Genom att tillhandahålla lösningen med tydliga instruktioner, kan du styra hur AI Agent ska agera på den data, som du tränat lösningen med.
twoday AI Agent kan appliceras på vilken befintlig process som helst, varav några av de vanligaste användningsområdena är processer inom HR, IT, kundtjänst och för specialistroller som ofta behöver leta och sammanfatta information från tunga dokument. Lösningen har även färdiga integrationer mot exempelvis SharePoint, Outlook, Zendesk och Iron Python.
Och det bästa av allt: twoday AI Agent har en färdig driftmiljö, vilket innebär att ert företag kan börja använda lösningen direkt – utan projekt som varar i månader eller år.
Upptäck möjligheterna med AI på intranätet
Automatisera era processer, minska arbetsbelastningen och få snabbare support, med twoday AI Agent på intranätet.
- Lättanvänd chattfunktion
- Enkel att integrera i befintliga system
- Ställ frågor och få svar – på alla olika språk
- Minska arbetsbelastningen för b.la. HR och IT-avdelningen
- Underlätta för medarbetare att få snabbare support
- Behjälplig vid onboarding av nyanställda
Kontakta oss
Har du några frågor gällande twoday eller våra tjänster, är du välkommen att ta kontakt med oss! Fyll in din information i formuläret så återkopplar vi till dig så fort vi kan.