Skip to content

Fenix Outdoor styr kursen mot datadriven detaljhandel med TimeXtender 

Kundprojekt: Fenix Outdoor

Som en datadriven återförsäljare sökte Fenix Outdoor efter en bättre lösning  för att bygga ett mer flexibel och framtidssäkert system. Valet föll på TimeXtender som lösning och twoday som samarbetspartner.  

Vad gör Fenix Outdoor?

Fenix Outdoor International AG är ett globalt välkänt företag inom detaljhandeln för friluftsliv, känt för sina varumärken som Fjällräven, Tierra, Hanwag, Royal Robbins och Frilufts Retail. Frilufts Retail verkar inom Sverige och Norge under varumärket Naturkompaniet.  

Fenix Outdoor är noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen och har ett rykte för sina robusta och funktionella friluftslivprodukter. Företaget är dedikerat till att förbättra friluftslivet och utomhusupplevelsen genom ett omfattande utbud av funktionella och hållbara premiumprodukter och tjänster. Deras åtagande sträcker sig även bortom skapandet av produkter; Fenix Outdoor fokuserar också på att modernisera sitt åtagande till detaljhandeln genom användning av digital teknologi. 

En kvinna vandrar i bergen.
twoday

Digitalisering som katalysator

Fenix Outdoors strategiska vision bygger på förståelsen att framtidens detaljhandel är en blandning av fysisk och digital närvaro. Redan år 2018 sa den tidigare VD:n Martin Nordin i en intervju: "Digitalisering är inte bara en trend, det är nyckeln till att få djupa insikter om sina kunder." Denna vision understryker den strategiska betydelsen av data för att navigera och forma detaljhandelns framtid - och är katalysatorn bakom de steg Fenix Outdoor har tagit mot datadriven detaljhandel, drivet av TimeXtender.  

"Som en datadriven återförsäljare behövde vi bygga ett mer anpassningsbart, framtidssäkert system. Ett centralt fokus var att gå från Excel-baserad rapportering till självbetjänings-BI så att vårt team kunde hantera data och modifiera rapporter själva." 
Lars Hanson, affärsanalytiker på IT-teknikteamet, Fenix 

Från Excel-baserad rapportering till självbetjänings-BI 

Lars Hanson fortsätter att förklara problemen med deras tidigare system: "Vi stötte på utmaningar med vår Azure-baserade konfiguration, särskilt med en datalake som hanterades av en extern leverantör i en annan tidszon. Det är svårt att outsourca datamodellering när det externa teamet inte är grundligt insatt med ditt företag, processer och produkter.

Vi fick en oflexibel datalake som hindrade effektiv analys och API-funktionalitet, och långsamma svar på datförfrågningar blev ett ökande problem. Så vi letade efter en flexibel lösning där vi enkelt kunde använda interna resurser, men också externa resurser vid behov. Detta skulle ge oss mer kontroll över våra egna data - och minska vår beroende av externa programvaruutvecklare. 

I Fenix Outdoors sökande efter en bättre lösning valde de att börja samarbeta med twoday.  Med den bakgrunden blev vår rekommendation från twoday att välja TimeXtender som är ett modernt automationsverktyg för att bygga datalager utan att skriva kod.  

Lätt att använda, flexibel och kostnadseffektiv

Efter att ha utvärderat flera alternativ valde vi TimeXtender i kombination med Qlik Replicate eftersom proof of concept visade att vi skulle få en mer dynamisk, flexibel, snabbare och även mer kostnadseffektiv lösning för att flytta och omvandla data, säger Lars Hanson.

Medan vi tittade på andra verktyg var många antingen för dyra eller för komplexa för våra behov. twoday hjälpte oss att överväga olika alternativ, men till slut matchade TimeXtenders förmågor våra behov perfekt.  Implementeringen av TimeXtender hos Fenix Outdoor gjordes av twoday.

Lars Hanson: "Under det senaste året har vi flyttat data från två on-premises ERP-system till molnet, en process som har blivit kraftigt strömlinjeformad med hjälp av TimeXtender. Som ett resultat har data-nyckelfaktorer som försäljning, inköp och lager konsoliderats i ett enda datalager, vilket gör data lättillgängliga och redo för användning av företaget genom vårt BI-verktyg eller via Excel." 

Vyn innifrån ett tält
twoday

Konsumtion av data genom olika verktyg 

Sättet Fenix Outdoor hanterar och får åtkomst till sina data har förbättrats avsevärt genom användning av TimeXtender. 

"Inkrementell laddning har varit en game changer för oss. Den har gjort vår databearbetning mycket snabbare och gett oss mycket mer kontroll över våra data. Denna förbättring innebär till exempel att vi kan uppdatera nyckelrapporter på en timme. TimeXtenders lågkod-ETL-verktyg har också varit till stor hjälp." 
Lars Hanson, affärsanalytiker på IT-teknikteamet, Fenix 

Med TimeXtender kan Fenix Outdoor nu använda olika verktyg för att få åtkomst till, rapportera och analysera sina data, som Qlik Sense, PowerBI och kanske till och med Snowflake i framtiden. Denna flexibilitet är en stor förbättring över det gamla sättet att använda statiska CSV-filer och ladda in all data på en gång. Sammantaget möjliggör det för företaget att reagera snabbare och fatta bättre beslut. 

Framtidsplaner 

Fenix Outdoor planerar att fortsätta integrera mer och mer data i TimeXtender. Detta kommer att inkludera data från deras centrala ERP-system - de har fyra huvud-ERP-system och ett antal mindre. De planerar också att inkludera data från externa källor som Google Analytics i sina försäljningsrapporter. 

Ett centralt fokus för 2024 är att driva på införandet av självbetjäningsrapportering. Denna förändring representerar en stor förändring både i process och kultur och kräver effektiv marknadsföring och presentation. Att ändra den nuvarande Excel-drivna kulturen är utmanande, men det är ett nödvändigt steg för att göra framsteg. 

Framåt ser Fenix Outdoor optimistiska på fördelarna med sin förbättrade dataarkitektur. De planerar att använda denna avancerade datahantering för att driva innovation, ligga steget före på marknaden och snabbt anpassa sig till nya trender och kundbehov – vilket är nödvändigt för att hålla sitt arbetssätt smidigt och responsivt i den snabbföränderliga detaljhandelsbranschen. 

PROVA TIMEXTENDER KOSTNADSFRITT
 
Registrera dig för Free trial
 TimeXtenders helhetslösning för dataintegration är utformad för dataexperter som dig.
 
TimrXtender Free trial

Sammanfattning

Företag: Fenix Outdoor International AG 
Bransch: Detaljhandel 

Utmaning 

  • Långsam hastighet för databearbetning till marknaden (Slow time to market in data processing.)
  • Begränsad flexibilitet i dataanvändning.
  • Komplex datamiljö med flera ERP-system som hindrar effektiv datahantering. 

Lösning 

  • Ökad hastighet av databearbetning med inkrementell laddning, vilket minskar tiden från en hel dag till realtid på 60 minuter.
  • Ökad flexibilitet och kontroll över data, vilket möjliggör flera konsumtionsmetoder och mer exakta affärsinsikter.
  • Lättanvänd datamodellering och transformation som stärker det interna teamet.
  • Förbättrat beslutsfattande genom bättre tillgång och analys av data.  
twoday

Vill du veta mer om databearbetning och automationsverktyg?

twoday är Nordens ledande aktör inom Business Intelligence, avancerad analys, data management och dataintegrationer. Kontakta oss genom att fylla i formuläret så hittar vi en tid som passar dig!

Jens Noring

Head of Sales
jens.noring@twoday.com
Mobil 070-2566150